![]() |
همه با هم بسوی دسته پیکان بودن در کار تیمی |
کار
تیمی : اصول موفقیت تیمهای کارآ و موثر
افراد بااستعداد میتوانند موفقیتهای بسیاری به
ارمغان بیاورند، اما چنین موفقیتهایی محدود هستند و فراتر از یک نقطهی خاصی کشش
ندارند؛ کار تیمی و مشارکت برای صعود به ارتفاعات بلندتر ضروری است. همانطور که
مایکل جردن مشهورترین بازیکن بسکتبال میگوید:
استعدادهای فردی برندگان بازیهای کوچک هستند، اما
کار و هوش تیمی قهرمان مسابقات جهانی هستند.
یک تیم موثر چه ویژگیهایی دارد؟
اکثر ما به افرادی که دور هم جمع میشوند و
کارهایی انجام میدهند تیم میگوییم، درحالیکه تفاوتهای بسیاری مابین تیم و یک
گروه وجود دارد. تیم به مجموعهای از افراد همفکر گفته میشود که با تمرکز بر یک
هدف و ارزش مشترک جمع میشوند، این افراد قادر به حل اختلافات موجود و طبیعی بین
هم خواهند بود و با گذشت زمان عملکرد مثبتی ارائه خواهند کرد. مابین اعضای این
مجموعه به اندازهای وابستگی وجود دارد که تلاش میکنند مهارتها و شایستگیهای
یکدیگر را ستایش کرده و توسعه دهند.
داشتن یک تیم موفق فوقالعاده سختتر از چیزی است
که تصور میشود؛ زیرا تیمها از شخصیتهای انسانی تشکیل شدهاند و شناخت و همکاری
با آنها به شدت پیچیده است. تحقیقاتی که توسط شرکت گوگل در اواخر سال ۲۰۱۵ انجام شد پنج ویژگی تیمهای اثربخش را تعیین کرد.
ما در ادامه این پنج ویژگی را معرفی کرده و سعی میکنیم به شما راهکارهایی برای
توسعهی این ویژگیها در تیم خود ارائه کنیم.
۱) امنیت روانی مهمترین ویژگی کار تیمی است.
امی ادمونسون یکی از اساتید دانشگاه هاروارد است که
طی تحقیقات خود به نتایج فوقالعادهای راجع به امنیت روانی در تیمها دست پیدا
کرد. او با تحقیق میان تیمهای پزشکی به این نتیجه رسید که بسیاری از تیمهای موفق
و بااستعداد در طی فعالیت خود اشتباهات بزرگی را مرتکب شدهاند. اما افراد این تیمها،
به راحتی به اشتباهات خود اعتراف میکنند و نسبت به تیمهای دیگر بیشتر راجعبه
این موضوع بحث میکنند و بهترین تصمیم را در قبال آن اتخاذ میکنند. “امنیت روانی”
یک باور مشترک بین اعضای تیم است که بیان میکند هر کسی ممکن است اشتباهاتی را
مرتکب شود. توجه به سه مورد زیر میتواند امنیت روانی در تیمها را بالا ببرد.
تیم را با شعار “ما از اشتباهات یاد خواهیم گرفت” هدایت کنید
همهی افراد ممکن است گاهی اشتباهاتی را
صورت دهند، در چنین مواقعی باید فضای تیمی بهگونهای باشد که فرد موردنظر بتواند
به اشتباه خود اعتراف کند و در صورت لزوم همهی اعضای تیم برای رفع آن بسیج شوند.
به اشتباه پذیری خودتان اذعان کنید
برخی اظهارات ساده مثل “من ممکن است بعضی
چیزها را فراموش کنم، نیاز داریم در چنین مواقعی به من یادآوری کنید” میتواند همتیمیهای
شما را به صحبت کردن تشویق کند.
به صورت مدام از اعضای تیم سوالاتی بپرسید
سوال پرسیدن باعث میشود اعضای تیم پاسخهایی
را ارائه کنند و از بین این پاسخها نتایج فوقالعادهای تولید خواهد شد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر