۱۳۹۷ خرداد ۱۴, دوشنبه

نوابغ ایرانی خارج از کشور که در ایران فراوان و گمنامند.


شهروند آمریکایی ایرانی الاصل که به عنوان یک نابغه، نام خود را در ردیف جوان ترین استادان دانشگاها جهان ثبت کرده است. نام آلیا در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۰۸، در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» ثبت شد و بدین ترتیب پس از ۲۹۱ سال، رکورد کولین مک لورین (Colin Maclaurin)، رکورددار پیشین، شکست. مک لورین یک فیزیکدان اسکاتلندی و شاگرد اسحاق نیوتن بود و در سال ۱۷۱۷ میلادی، در ۱۹ سال و ۷ ماهگی، این رتبه علمی را کسب کرده بود.
گم نام اننوابغ ایرانی خارج از کشور که در ایران د!
آلیا در ۱۰ سالگی در دانشگاه استونی بروک (Stony Brook University) نیویورک ثبت نام کرد و در ۱۱ سالگی به عنوان عضو ارکستر سمفونی راک لند (Symphony Rock) به اجرای «قره نی» پرداخت.
صبور، مدرک لیسانس خود را در ۱۴ سالگی اخذ و در ۱۸ سالگی مدرک دکترای خود را از دپارتمان تکنولوژی پیشرفته فوزیون (Advanced Materials for Fusion Technology) در دانشگاه کانکوک سئول (Konkuk University) دریافت کرد. او نشانگرهای سلولی خاصی را بر اساس تکنولوژی نانولوله ها ابداع کرد که در تحقیقات پزشکی کاربرد زیادی دارد.
آلیا تا چندی پیش، فیزیک را در دانشگاه کانکوک تدریس می کرد ولی در حال حاضر با ترک دانشگاه سئول، ریاضی و فیزیک را در دانشگاه جنوبی ایالت نیواورلند تدریس می کند. او یکی از دلایل ترک دانشگاه سئول را مشکل تکلم به زبان کره ای بیان کرده است. صبور، نخستین شهروند آمریکایی است که رتبه اولین و جوان ترین پرفسور زن را در تاریخ این کشور، از آن خود کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر