۱۳۹۶ دی ۳۰, شنبه

بهانهٔ اصلی شروع جنگ جهانی اول


جنگ جهانی اول یک نبرد جهانی بود که از سال ۱۹۱۴ آغاز شد

از دلایل آغاز جنگ جهانی اول می توان به موارد زیر اشاره کرد
1- رقابت اتریش و روسیه در بالکان یکی از علل آغاز جنگ جهانی اول می باشد.
2- از دیگر دلایل شروع جنگ جهانی اول، اختلاف بین فرانسه و آلمان از سال ۱۸۷۰ دربارهٔ آلزاس ولرن می باشد.
3- علل دیگر آغاز جنگ جهانی اول، رقابت اقتصادی و دریایی بین آلمان و انگلیس است

اما بهانهٔ اصلی شروع جنگ جهانی اول این بود که آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد امپراتوری اتریش – مجارستان به دست یک ناسیونالیست صرب به نام پرنزیب در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ در سارایوو بوسنی به قتل رسید و اتریش ادعا کرد صربستان در این کار دخالت داشته و تقاضا نمود تحقیقاتی با شرکت نمایندگان اتریش صورت پذیرد که دولت صربستان تحقیقات را قبول نمود ولی با حضور نمایندگان خارجی مخالفت کرد.
دولت اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و روسیه بسیج عمومی اعلام کرد و آلمان هم به حمایت از اتریش به روسیه و فرانسه اعلان جنگ داد. قوای آلمان به بلژیک حمله کرد و این اقدام یعنی حمله به یک کشور بی‌طرف موجب دخالت انگلیس در جنگ شد.
جنگ جهانی اول چگونه اتفاق افتاد؟
  رقابت اتریش و روسیه در بالکان یکی از علل آغاز جنگ جهانی اول می باشد.
در روز 28 ژوييه سال 1914 ميلادي امپراتوري اتريش – مجارستان به كشور صربستان اعلان جنگ داد، جنگي كه جنگ بزرگ نام گرفت و به جنگ جهانی اول تبديل شد. در فرداي آن روز روسيه به امپراتوري اتريش – مجارستان اعلان جنگ داده و امپراتوري آلمان فورا به روسيه هشداري مي دهد اگر اعلان جنگ را پس نگيرد، آلمان به نوبه خود وارد جنگ خواهد شد.
روسيه تزاري پيشنهاد آلمان را رد مي كند و آلمان نيز به نوبه خود در روز اول اوت به روسيه اعلان جنگ مي دهد. فرانسه در همان روز اعلام بسيج عمومي مي كند و در روز 3 اوت سال 1914 ميلادي امپراتور آلمان، گيوم دوم به فرانسه اعلان جنگ داده و نيروهاي ارتش آلمان وارد خاك بلژيك مي شوند. امپراتوري بريتانيا در روز 4 اوت به آلمان اوليتماتوم مي دهد كه بي طرفي بلژيك را رعايت كند.
آلمان اولتيماتوم بريتانيا را رد كرده و در همان روز بريتانيا به نوبه خود به آلمان اعلان جنگ مي دهد. سپس فرانسه و بريتانيا به ترتيب در روزهاي 11 و 12 اوت به امپراتوري اتريش – مجارستان اعلان جنگ مي دهند. ظرف 2 هفته آتش جنگ بخش اعظم اروپا را فرا مي گيرد.
جنگ جهاني اول ناشي از رقابت هايي بود كه از 50 سال پيش از آغاز اين جنگ، قاره اروپا را از هم پاشيده بودند. رقابت هاي سرزميني و استعماري موجب شدند تا كشورهاي اروپايي در مقابل يكديگر در جنگ جهانی اول صف آرايي كنند.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر