۱۳۹۵ تیر ۵, شنبه

”از جهنم باد خنک نمی‌وزد“

 
یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید: ”از جهنم باد خنک نمی‌وزد“، این‌که کسی انتظار یک ساعت خوش برای مردم ایران در حاکمیت آخوندی باشد، امریست خطا.
به‌خصوص که در موضوع اقتصاد، اساساً بارها و بارها از خمینی تا بقیه‌شان به صراحت هدف از سرقت انقلاب مردم ایران را با صراحت گفته‌اند که “ارزان کردن خربزه نیست.“
با این همه گاهی چنان از ”توسعه“ و ”برنامه“ و ”رشد“ و مفاهیم مشابه استفاده می‌کنند که گویی رژیم لااقل یک گوشه‌یی از ذهنش مسائل اقتصادی هم بوده و دنبال راه‌حل هم هست.
اما در گزارشهای کارشناسان رژیم به بخشی از واقعیت این دست و پازدنهای بیهوده اذعان می‌شود“.. سود خالص سالانه در ۱۳ استان منفی و در ۱۰ استان هم تقریباً صفر بوده است. عقیم شدن اقتصاد ملی در زایش اشتغال، در ترکیب با رشد اقتصادی منفی و مضیقه بودجه‌یی دولت به‌واسطه نفت ۴۰ دلاری، بر خانوار‌های فقیری که تقریباً تمام درآمدشان از دریافت دستمزد (و نه از سرمایه‌گذاری) است فشار سنگینی وارد می‌کند.

در چنین وضعیتی بخش بزرگی از فقیرترین خانوارهای کشور، حتی در صورت یافتن شغل هم، (به‌دلیل رشد مستمر تقاضای اشتغال، در کنار عرضه اندک موقعیت‌های شغلی) قدرت چانه‌زنی بسیار اندکی در تعیین دستمزد دارند“. (روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد -۲۷/۳/۹۵)

از سوی دیگر، اکثر خانوارهای فقیر، در قبال آموزش و سلامت کودکان خود، دچار ناتوانی در این امر شده‌اند. این وضعیت در استانهای محروم مرزی کشور شدیدتر بوده و برای مثال، در سال گذشته، حدود ۷۲ درصد خانوارهای استان سیستان و بلوچستان، کمتر از ماهانه ۱۰۰۰ تومان برای آموزش کودکان خود هزینه کرده‌اند.
 
در هرمزگان، آذربایجان غربی و کردستان هم، حدود ۶۰ درصد خانوارها چنین وضعیتی داشته‌اند. استمرار این وضعیت، ریسک تشدید «به ‌ارث رسیدن چرخه شوم فقر» را به‌شدت بالا برده و می‌تواند تبعات مخرب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به بار آورد.

قانون کار فعلی در ۳۵ سال اخیر، در کنار دادن رونق شدید به توافقات کاری ثبت‌ نشده و بدون قرارداد رسمی، کمترین کارآیی در بهبود وضعیت شاغلان کم‌ دستمزد نداشته است.
،،
هم‌اکنون انبوهی از فعالان مشاغل خُرد که درصد بالایی از شاغلان و نیز مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات آنان جزو خانوارهای آسیب‌پذیر جامعه هستند، به‌دلیل ضعف قانون‌گذاری، مجبورند در شرایطی غیررسمی به فعالیت بپردازند“.

از سوی دیگر، وزیر کار رژیم با اشاره به پنج برابر شدن فقر شهری و دو برابر شدن فقر روستایی گفت: ”فقر در مرزنشینان بیشتر از اقشار دیگر جامعه است.

وی گفت: با افزایش تورم، فقر رو به افزایش است. همچنین پنجاه و دو درصد خانواده‌های ایرانی هیچ تسهیلات وامی نگرفتند اما نود درصد تسهیلات در اختیار پنج درصد مردم قرار گرفت. (ایلنا-۲۴/۲/۹۵)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر