۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

شرایط کودکان کار در زير سايه حكومت ولي فقيه ارتجاع

 ايران - كودكان كار


یکی از بارزترین پهنه‌هایی که آثار فشارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه را می‌توان دید، کودکان کار هستند. به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، دبیر شورای برنامه‌ریزی و راهبردی سازمان تأمین اجتماعی رژیم طی اظهاراتی در خصوص وضعیت کودکان کار می‌گوید: «کودکان کار به سپاه ذخیره صنعتی و کارگری تبدیل شده‌اند که آثار اقتصادی نامطلوبی دارد.
... در شاخصهای سلامتی، آمار ایدز در میان کودکان کار
۴۵ برابر میانگین جامعه است که یک فاجعه به‌شمار می‌رود همچنین موضوع اعتیاد در کودکان کار بسیار جدی است».

کودکان کار در هیچ سرشماری محاسبه نمی‌شوند
سحر موسوی، مدیر خانه کودک ناصرخسروی رژیم، با بیان این‌که آمار دقیقی از کودکان کار در کشور وجود ندارد، گفت: «بسیاری از کودکان کار فاقد اسناد هویتی هستند و در هیچ سرشماری به حساب نمی‌آیند در حالی که تعداد آنها که در کارگاههای زیرزمینی در بدترین شرایط اقتصادی، بهداشتی و تغدیه‌ای زندگی می‌کنند قابل‌توجه است.»

این کارگزار رژیم گسترش پدیده کودکان کار را ناشی از سیستم معیوب اقتصادی دانست و ادامه داد: «وقتی بحث در مورد کودکان کار است، بیشتر کودکانی که در خیابان دستفروشی می‌کنند به چشم می‌آیند در حالی که کارگاههای بسیاری هستند که در آنها کودکان همانند شرایط برده داری مشغول کار هستند و این کارگاهها به‌تازگی و با تلاشهای سازمانهای مردم نهاد کشف شدند».

جابه جایی بارهای بازار بر دوش کودکان کار
کارگزار دیگر رژیم گفت: «زمانی گمان می‌کردیم مشکل اصلی کودکان کار تحصیل است اما بعدها متوجه شدیم که تحصیل آخرین مشکل کودکان کار است. وی ادامه داد: «حجم بسیار زیادی از جابه‌جایی بار در بازار تهران بر دوش کودکان کار است و همچنین از کودکان به‌دلیل جثه کوچک در کار در محلهای تنگ و تاریک استفاده می‌شود».

لیلا توحیدنیا کارشناس دیگر رژیم در این خصوص گفت: «طی چند سال گذشته که سطح درآمدی خانواده‌ها در کشورمان به‌شدت کاهش یافت شاهد رشد روزافزون تعداد کودکان خیابانی و کار بودیم».

محصول سیاستهای توسعه‌طلبانه رژیم در سوریه و عراق و سایر کشورهای عربی تولید سپاهی از کودکان کار است که به گفته کارشناسان رژیم هیچ سرشماری درستی از آنها وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر